loader

Müfredat ve Eğitim Amaçları

MÜFREDAT
Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı’nda temel olarak Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Tıpta Uzmanlık Çekirdek Müfredat programı ve Ulusal Yeterlilik Kurulu Eğitim Programı geçerlidir. Müfredatın her bir bileşeninde eğitim ve hasta hizmeti dengeli bir şekilde bulunmaktadır.

A. Amaç
Tıpta uzmanlık eğitimimizin amacı;
ülkemiz nüfusunun yarısına yakınını oluşturan 0-18 yaş grubu ve 21 yaşına kadar olan geç adolesan grubunun; tıbbi ve psikososyal sağlığı ile ilgili koruyucu, tanımlayıcı ve tedavi edici sağlık hizmetini, mevcut kaynaklarını en akılcı şekilde kullanarak, öncelik ve önem sırasına göre verebilecek, ulusal ve uluslararası bilim dünyasıyla yakın iletişimde olan, bilimsel araştırma yöntemlerini ve bilimsel makale değerlendirmeyi bilen ve güncel bilimsel veriyi ve yenilikleri mesleki uygulamalara yansıtabilen lider uzmanlar yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda uzmanlık öğrencilerine tıbbi çözümler üretebilme, hukuksal açıdan mesleğinin gerektirdiği kavramlara hakim olma, hastayı, kendini ve ekibini koruyabilecek bilgiye sahip olma, mesleki etik ilkelerine bağlı, iletişim becerileri güçlü, ekip çalışmasını benimseyen, toplumsal çocuk sağlığı göstergelerini bilmek ve toplumda çocuk sağlığını korumanın yanında çocuk hakları savunuculuğu yapabilecek ve her durumda çocuğun üstün yararını gözetecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmak hedeflenmektedir.
Eğitim sonunda uzmanlar;

-Toplumsal çocuk sağlığı göstergelerini bilir ve koruyucu hekimlik yaklaşımına sahip olur.

-Çocuk ve hasta haklarını bilir ve toplumda çocuğun ve hastanın savunuculuğunu yapar.

-Toplum sağlığı ve sağlık politikası konularında bilgi sahibidir ve sağlık hizmetlerinin örgütlenmesinde rol alır.

-Tanı ve tedavi işlemlerinde kaynakları akılcı kullanır. Sağlık hizmeti sunanlar ve yöneticilerle birlikte uygun maliyetli sağlık hizmeti uygulamaları, sağlık ekonomisi ve kaynak tahsisi gibi sağlık hizmetleri bağlamında geniş bir farkındalık ve hassasiyet gösterir.

-Toplumda sık görülen çocukluk çağı hastalıklarının oluşum mekanizmalarını bilir, tanı ve tedavi yaklaşımını düzenler.

-Hamilelik öncesinden, ergenlik döneminin sonuna dek kalıtımsal özellikler ile, insan büyüme ve olgunlaşmasının sağlıklı sürecinin bilir.

-Önleyici ve tedavi edici alanlarını kapsayarak basit çocuk hastalıklarından, yoğun bakım gerektiren ve yaşamı tehdit eden hastalıklara kadar geniş bir yelpazede hastalıkları ve psikososyal bozuklukları tanır ve tedavisini bilir.

-Hasta ve hasta yakını ile etkin ve duyarlı bilgi alışverişini ve iletişimi kurar, aileyi bilgilendirme becerisini kazanır. Sağlık sorunları ve sağlığı geliştirme ile ilgili uygun, etkili ve şefkatli hasta bakımı ve hizmet sunumunu yapabilir.

-Soruna yönelik yaklaşım yapar, tedavi planlayabilir, öncelik ve önemlilikleri sıraya koyabilir.

-Soruna yönelik ayrıntılı öykü alır, fizik muayene yapar, bulgularını değerlendirir, sentezler, sunar, epikriz yazar ve tedavisini düzenler.

-Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkilerini bilir.

-Hastaneye yatış endikasyonlarını, hastayı yönlendirmeyi ve hasta nakil kurallarını bilir.

-Olası komplikasyonları öngörür, aileye bildirir ve hastalıktan korumaya yönelik açıklamaları yapar.

-Hastalar ile ilgili doğru kayıt tutmak, tedavi sürecini sağlama ve koruyucu hekimlik için eylem planlarına katılma yetisine sahip olur.

-Etik ve hukuksal açıdan çocuk sağlığının temel kavramlarını irdeleyebilecek ve hastayı ve kendini koruyabilecek bilgiye sahip olur.

-Temel biyomedikal, davranış ve klinik bilimleri, tıbbi etik, tıp hukuku ve bu tür bilgilerin hasta bakımında kullanılması ile ilgili tıbbi bilgileri analiz eder sentezler ve kullanır.

-Klinik pratiği sürekli güncelleyebilmek ve geliştirebilmek için yeni bilimsel bilgileri değerlendirir ve kullanır.

-Hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile kişiler arası ilişkiler, iletişim becerileri ve ekip çalışması becerisini geliştirir.

-Araştırma yöntemleri ve bilimsel makale değerlendirme bilgi ve becerisine ulaşır. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanını geliştirme ve araştırma ile katkıda bulunacak kapasitede bir bilim adamı olarak yetişmeyi hedefler.

-Sürekli mesleki gelişim becerilerini kazanır.

-Meslektaşları, tıp öğrencileri ve diğer sağlık çalışanlarıyla ilişkili olarak eğitim alan ve eğitim veren, danışılan ve danışan olarak işlev görür, karşılıklı sorumluluklarını ve haklarını bilir.

-Sağlık hizmetlerini anlayabilme ve sistem bazlı hizmet geliştirmeyi tanımlar ve gerçekleştirir.

Çocukluk döneminin erişkin dönemden belirgin farklılıkları vardır. Bu nedenle çocukların gelişimi izleminin anne karnından başladığı unutulmamalıdır. Bu amaçla annenin gebelik öncesi sağlığı dahil olmak üzere konsepsiyon öncesinden ergenlik dönemin sonuna dek genetik danışma, büyüme, gelişme ve normal fizyolojik değişme sürecinin öğretilmesi çok önemlidir. Bir yandan bu konularda bilgi verilip deneyim kazanılması sağlanırken, bir yanda da pratik beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. Bilgi, beceri ve davranışın hastanın tıbbi, psikolojik ve sosyal gereksinimlerini karşılayacak düzen ve olgunlukta olmasının da önemi unutulmamalı, uzmanlık öğrencisi asistan hekimin gerek çocuk gerekse ailesi ile üst düzeyde iletişimi sağlayacak şekilde hastaya ve aileye empati ile yaklaşan bir olgunluğa erişmesi gerekmektedir.
Uzmanlık öğrencilerinin eğitimi sırasında Tıp fakültelerindeki yoğun hasta yükü ve sürdürülmesi gereken hasta hizmeti de göz önüne alınarak, hasta hizmeti ve eğitimin dengeli bir şekilde tutulması ve hasta hizmetinin aracılığıyla teorik ve pratik eğitimin perçinleşmesi gerekmektedir. Eğitim süresince erişkin öğrenim kurallarına uygun olarak hekimin tıp uygulaması, probleme yönelik ve bütünsel bir yaklaşımla öğrenmesi ve uygulaması ana hedeflenir.